Život je skvělý a ještě lepší je v Multicaře M25 :-))



Multicar M25

10. listopadu 2009 v 9:57 | David |  Multicar M25

Multicar M25-sklápěč


Po dlouhé době jsem našel chvilku pro svůj blog. Nebyl čas, ale teď chvilku mám.
Téma je jasné. Multicar M25. Můj věrný souputník.

Tak a teď to důležité.
Napíšu veškeré zkušenosti, opravy a vše co je zajímavé o tomto stroji.

Multicar M25 je výrobek pocházející z bývaleho východního Německa. Výrobcem byl koncern IFA. Jedná se o malý nákladní automobil, s oficiální celkovou hmotností do 3.5t, který je vybaven hydraulikou pro sklápění.

Tak to by byl stručný úvod. Teď podrobněji o důležitých prvcích tohoto skvělého náklaďáčku.

Začneme motorem.
Motor

Jedná se čtyřtaktní, vodou chlazený 4-válcový diesel.

Zdvih. objem [cm3]: 1997
Max. výkon [kw]: 33.1/3000 ot.min.

Motor jako takový je prakticky bezporuchový, nežere olej, ale trochu kouří. Problém je trochu v zimě kdy se mu nechce neskočit ani po minutovém žhavení.
Z tabulky to vypadá na slaboučký agregátek, ale zdání klame!! To co chybí motoru dotáhne do pomala nastavená převodovka.
Pohled na svod výfuku (rez) a sání motoru. Za očko nahoře se upína kabina. Dole v levo je vidět dynamo s řemenem, chlazení a radiator.
Pohled na vstřiky, skleničku a palivovou pumpičku. Vlevo dole je vidět čerpadlo.
Sklenička s pumpou v detailu.
Převodovka

Má 4 stupně vpřed a jeden vzad.

Řazení bylo malinko problém. Po opravě převodovky, respektive výměně synchronů a seřízením táhel řazení Mulča řadí tak jak má.

Pokud je Mulča prázdná, tak není problém rozjet auto na trojku. V porovnáni s osobním autem je totiž Multikáří trojka jako u osobáku jednička.


Zpátečka se řadí v pohodě, bez problémů.

Strom řazení:
  • zpátečka: plně pákou doleva a dopředu.
  • Jednička: pákou doleva a dopředu
  • Dvojka: přímo dozadu za jedničkou
  • trojka: ze dvojky dopředu malinko do prava a do předu
  • čtyřka: přímo dozadu za trojkou
Za převodovkou je kardanka a ta přenáší sílu na zadní nápravu.
Pohled na rychlostní skříň. Dole je vidět přiřazení čerpadla hydrauliky.
Řadící páka


Emise: nesplňuje žádnou normu EU.

Karoserie a šasi:

Kabina je řekněme primitivní budka osazena dvěma sedačkama. Řidičova je odpružena vzduchovou pístnicí s možností nastavení váhy řidiče.
V kabině se nachází ovládání hydrauliky pro sklápění, volant, pedály a jednoduchá přístrojovka. Kabina se dá odklopit směrem vpřed.

Šasi je lisované z ocelových profilů a je neskutečně pevné s minimálním kroucením.
Pohled na pracoviště řidiče. Mimo rámeček z leva: čudlík nahoře je žhavení, pod ním je zapínání světel na druhé straně je žlutý hranatý přepínač na z. mlhovku a pod ním je kolečko na stěrače a ostřikovače.
Uvnitř rámečku z leva: kontrolka zapnute uzávěrky, žhavení, dobíjení, tlak oleje, blinkry, varovné blinkry, dálková světla.
Budíky z leva: množství paliva, rychloměr, teploměr a prázdné kolo je pro počítadlo motohodin.
Pod volantem je v levo páčka na blinkry.
Sklopená korba i kabina
Hmotnost a užitná nosnost.

Hmotnost prázdné Multicari je 1750kg.
Užitná nosnost je podle techničáku 1750kg.

Z toho nám plyne že auto je oficiálně homologováno do 3.5t celkem. Je to proto, aby Multicaru mohli řídit lidé s řidičákem na osobák!!
Jinak podle výrobních dokumentů je Multicara dimenzovaná na 2.2t nákladu.

To je kubík betonu, kubík a půl písku nebo drtě.


Systém pro sklápění

Tento model Multicari je osazen jednostraným sklápěcím systémem (vzad)
Korba je vana na beton, tudíž se nedají sklopit bočnice.
  • Sklápění se ovládá z kabiny řidičem.
  • Sešlápnete spojku a přiřadíte pákou u podlahy čerpadlo hyd. oleje.
  • Stále držíte spojku a zvednete přepouštěcí ventil který sepne okruh.
  • Přidáte třetinu plynu a pouštíte spojku. Korba se zvedá
  • Kontrolujete pohledem sklápění
  • Pokud nechcete vyklopit vše, sešlápnete spojku a zavřete ventil hydrauliky (korba jde dolů)
  • Po dokončení činnosti, zavřete ventil a odpojíte čerpadlo
Ovládání sklapěcí hydrauliky.
Pístnice a mechanizmus zdvihu.

Podvozek

počet náprav: 2 - poháněná je zadní

v předu jsou jednoduchá kola, v zadu jsou kola dvojitá (tupláky)

Odpružení je listovími pery s gumovími dorazy

Disky jsou půlené takže se dají demontovat a pneumatiku je možné vyměnit i v garáži. Pneumatiky mají duše.
Rozměr pneu je 23x5 PR9 (používám Mitas)

K odpružení a tím pádem ke konfortu ježdění jde jen říci, že je to katastrofa!!! Prázdná Multicara skáče jako koza. Pokud je naplněna tak se jízdní vlastnosti trochu zlepší.
Pohled na kolo zadní nápravy. 12 šroubů ve středním kruhu je pro sundání náboje. Náboj se musí sundat při demontáži vnitřního kola tupláku. Vnitřní kruh šroubů na disku je pro sundání kola z náboje. Vnější kruh šroubů je pro demontáž disku a sundání pneu.
Brzdy

Brzdy jsou velkou slabinou vozu. Nedoporučuju naložený auto pustit z kopce na neutrál!!! Dole to prostě nezabrzdí!!! Z kopce jedině se zařazeným kvaltem a průběžně přibržďovat!!!

Pokud se blížíte k přechodu pro chodce, tak už z dálky sondujte pohyb lidí ať máte čas na brždění!!!

Nelepte se na auto před vámi!!!

Brzdy jsou bubnové, hydraulické, dvouokruhové.

Údržba

Jako každý auto, i Multicara potřebuje sem tam promazat a poštelovat.
Mulča je osazena mnoha pohyblivými systémy, které mají své předepsané mazací úkony. Je to takzvaný mazací plán.
Na přední nápravě, převodce řízení, čepech, spojce a kardance jsou maznice které je třeba po čase projít a promazat.
Motorový olej měním po roce i s filtrem.
Při koupi jsem měnil náplně v diferenciálu a v převodovce (doporučuji)


Ventily a jejich vúle
Sací - 0.2mm
Výfukový - 0.4mm

Provozní náplně podle udržovací příručky

  • Motorový olej:
SAE 15W/40 pokud je motor používán v létě, teplota okolo 20 - 30 °C
SAE 10W/20 pokud je motor používán v zimě, teplota okolo 0 - -30 °C

Výměna motorového oleje má být provedena po 10 000 Km

  • Převodový olej:
Převodový olej SAE 80 EP např. Mogul Trans SAE 80

Výměna převodového oleje má být provedena po 50 000 Km nebo každé 2roky.

  • Rozvodovka (diferenciál):
Olej do převodovek - rozvodovek SAE-90 (PP13 nebo PP90) např. Paramo Gyrol SAE-90

Výměna náplně rozvodovky má být provedena po 50 000 Km nebo každé 2 roky.

  • Hydraulický olej:
Hydraulický olej 46 R (11 litrů) výměna 500 provozních hodin nebo 1 rok.
Mikro-S-čistič vyčistit po 50 hodinách provozu.
Pohled na jednu z mnoha maznic (očištěný stříbrný šroub)
Opravy a výměny

  1. Oprava diferenciálu ( 8000Kč)
  2. Oprava brzd - výměna prasátek na z.nápravě (5600Kč)
  3. Výměna chladiče za repasovaný ( 4500Kč)
  4. Oprava elektroinstalace (2200Kč)
  5. Kompletní výměna pneu za nové (10 000Kč)
  6. Repasování dynama-celkem 3x (4600Kč)
  7. Výměna oleje a filtrů (1500Kč)
  8. Nová baterie (6000Kč)

Závěrem
Celkově musím říci, že Multicara je skvělý dělník, který nemá konkurenci. Auto hodně uveze a všude se vejde. Je to daleko lepší stroj než Avia. Jediná vada na kráse je, že Mulča je nepohodlná, netopí a všude do ní fouká a teče. Dalším mínusem jsou celkem drahé náhradní díly a vysoká cena při koupi.


========== rok 2011 ==========

V roce 2011 jsem nechal opravit a upravit korbu. Vana na beton mě nevyhovovala a tak se konec korby uřízl a nastavil rovnou plochou. Korba se zavírá jako kontejnerovka a je to paráda:-))




Po předělání korby muže vzít Mulča i dvě europalety. Dříve to nebylo možné kvůli šikmině, která znemožňovala VZV manipulaci a vytáhnutí vidlí. Teď je z Mulči o kousek univerzálnější stroj:-))

V roce 2011 byla provedena výměna dynama za alternátor. Byli seřízeny vstřiky (multicara otevírá při 150) a ventily. Koupil jsem nové gumy a vyměnil motorový a hydraulický olej.

V dubnu 2011 se mě při jízdě s asi 0.8 m3 betonu rozletěl diferenciál na 2 kusy. Vyjížděl jsem z betonárky a zhruba po 400 metrech se ozvala strašlivá rána. Myslel jsem že do mě někdo ze zadu narazil. Kouknu rychle do zrcátka a za mnou lítaj po silnici součástky!!! Byl jsem v celku vyděšenej!!! Vypadalo to jako kardanka ještě s něčím. Rychle jsem zastavil, vyskočil z auta a šok. Za mnou 50 metrů olejová stopa, půlka kardanu i s hruškou diferáku se válela u prostřed silnice. Ještě že to někdo po cestě netrefil autem. Letěl jsem to pozbírat a označil jsem místo nehody. Rychle na benzinku pro sorbent aby se vstřebal olej na silnici. Pak co z betonem na korbě?? Přeházel jsem ho lopatou na Avii. Ještě nebyl tak tvrdej, bych ho z Mulči nedostal jinak než zbiječkou. Byla to v celku šílená zkušenostUsmívající se Od této chvíle jezdím s Multicarou co nejvíce u kraje vozovky, aby při nějakém dalším defektu nebyl bordel po půlce silniceÚžasný

Foto z garáže. roztržený diferenciál z mé Multicary

Detailní pohled na štěp.


Pohled na vyštíplý zub. Zub se vklínil do soukolí a to se díky ohromnému tlaku roztrhlo.

========== rok 2012 ==========
========== rok 2013 ==========
========== rok 2014 ==========
========== rok 2015 ==========

Zdravím všechny, po dlouhé době jsem na blogu a chci se podělit o další zkušenost s Multicarou.

Po zimě 2014/2015 se mi začala ztrácet voda. Zpočátku jsem si myslel, že teče chladič nebo je netěsnost na některé z hadic. Ale pravda byla jinde. Tekla vložka na 4 válci. První dvě gumičky zpuchřely a tím pádem šla voda ven z bloku. Poslední gumička to ještě držela, ale vše bylo jen otázkou času kdy i ta povolí a voda proteče do oleje a bude amen.
Takže vše bylo jasně dané. Objednal jsem nové sady vložky, písty, kroužky, gumičky a těsnění pod hlavu.

Takže sundat most na kterém drží očko kabiny, Odpojit tu trochu elektriky ke žhavení, sundat v trubky ke vstřikům, ventilový víko, kalviaturu ventilů, vyntad tyčky, povolit a sundat hlavu. To bylo všechno celkem rychle hotové, ale pak přišel oříšek. Vyndat písty a vložky.
Takže vypustit olej a sundat olejovou vanu, postupně vyndat ojnice s písty (je dobré si poznačit !!) a nakonec poslední hrůza a tou je vyndat staré vložky.

Tyčky, klaviatura ventilů, šrouby hlavy

Hlava motoru

Ojnice a staré písty

Doslova dolování staré vložky z bloku motoru. K vytažení musel být požit přípravek. Pro představu, zavitové tyče jsme na poslední vložce ohnuli a vložka stále nešla ven. Po kombinaci stahování šrouby a brutálních ran kladivem vložka vyjela.

Ještě jeden detail tahání vložek.

Příprava nové vložky k zasazení do bloku. Na Vložce jsou nové gumičky ale pro sicher jsem vložku trochu potřeli klasickým červeným tmelem, aby netekli. Blok byl v místě gumiček už dost sežraný.

Nové vložky jsou zasazeny v bloku

Nové písty jsou s čepované na ojnicích

První pár pístů je usazen


Vše je komplet.

Takže pak už jen tešnění pod hlavu a nasadit hlavu. Zbytek je jasný, tyčky, klaviaturu ventilů, udělat vůle ventilů, ventilový výko, nasadit hadice na vstřiky a trochu té elektriky. Dole je vana kterou jsem dal na tmel, nalít olej a zkusit štěstí :-)

Multicara vrčí jako nová !!!!!!

Díky za zhlédnutí a snad jsem někomu pomohl

 

36 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

Zobrazit vše (210)
Zobrazit starší komentáře

201 Daniel Daniel | E-mail | 2. října 2017 v 11:34 | Reagovat

Zdravím pořadí mi někdo jak nastavim rozvody? Popřípadě za jakýkoli příručky budu vděčný

202 Maxx Maxx | E-mail | 4. listopadu 2017 v 20:13 | Reagovat

Zdravím pánové, potřebuji poradit ohledně multikáry.Během krátké doby mi začalo jít velmi těžce zapínat sklápění a vypnout zařazené čerpadlo je také problém. Musím vždy vypnout zařazené čerpadlo kleštěmi. Nevíte, jak to zase rozchodit? Myslím, že by to mělo jít to zapínání lehčeji aby to pružina zase po povolení lanka rozpojila.

203 LUB LUB | 17. listopadu 2017 v 8:16 | Reagovat

ahoj mám potíž  s m 25 po výměně vodní pumpy po startu mi motor po pár sek. scípne mulča stála asi 14 dní celé jsem to odvzdušnil ale problém stále  trvá mám ji 2 měsíce prosím o radu  DÍKY

204 Radek Radek | E-mail | 29. listopadu 2017 v 19:12 | Reagovat

Zdravím kolegové, potřebuji vydělat ventilátor topení. Poradíte postup, případně nemá někdo katalog ND kde by to bylo rozkresleno event. dílenskou příručku (ne udržovací-tu mám) s popsaným postupem ?? Děkuji za rady.

205 Ruby Ruby | E-mail | 6. prosince 2017 v 21:44 | Reagovat

Zdravím, poprosil by som o dielenskú príručku,keď treba zaplatím Ďakujem

206 HF HF | E-mail | 8. prosince 2017 v 11:31 | Reagovat

Zdravím.
Vyměnil jsem páčku směrovek, zapojil drát na drát (stejně jak to bylo) a směrovky mi nejdou. Nejde ani světelná houkačka, jde pouze klakson.
A na výstražné směrovky jde pouze pravá strana.
Nemáte někdo nějakou radu, prosím?

207 HF HF | E-mail | 8. prosince 2017 v 12:41 | Reagovat

Záhada směrovek částečně vyřešena - příčinou byl odpojený přerušovač proudu. Po jeho připojení směrovky fungují pro oba směry. Nicméně výstražné směrovky jdou stále pouze na pravé straně.

208 Pavel Pavel | E-mail | Web | 15. ledna 2018 v 17:38 | Reagovat

Zdravíčko, pokud byste náhodou potřebovali levné pneu, tak doporučuji se obrátit na pneu-novak.cz

209 Olina Olina | E-mail | 28. února 2018 v 14:17 | Reagovat

prosím na kolik nafoukat kola. na M25
nové pláště i duše.
Musilová

210 StanleySnign StanleySnign | E-mail | Web | Pondělí v 22:50 | Reagovat

Для того, чтобы провести отпуск в Греции, следует получить соответствующую документацию, подробнее читайте на сайте <a href=http://gturs.com>gturs.com</a>

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.